NALED se od svog osnivanja zalaže za optimizaciju i digitalizaciju administrativnih procedura, a prateći najbolje svetske prakse u ovoj oblasti u cilju modernizacije javne uprave, zajedno sa stručnjacima iz IBM-a 2016. godine objavljen je prvi Strateški okvir za razvoj elektronske uuprave u našoj zemlji, nakon čega je 20-ak ICT kompanija osnovalo tematski Savez za eUpravu sa ciljem da daje predloge za donošenje i zaokruživanje budućeg regulatornog okvira, te da kontinuirano prati, unapređuje i podstiče dalji razvoj elektronske uprave i elektronskog poslovanja u Srbiji.
Kako je jedna od prvih preporuka Saveza bila da se formira centralno telo na nivou države koje bi upravljalo i nadgledalo proces razvoja eUprave, 2017. godine je na inicijativu Saveza Vlada Republike Srbije osnovala Kancelariju za IT i eUpravu, a potom i Koordinacioni savet za eUpravu, oba sa zadatkom da kontinuirano prate i usmeravaju dalji razvoj eUprave. NALED je angažovan u Koordinacionom savetu za razvoj elektronske uprave i učestvovao je u izradi Programa razvoja eUprave i pratećeg Akcionog plana 2020-2022, kao i u evaluaciji efekata ovog strateškog dokumenta i planiranju novog, pod pokroviteljstvom Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave.
KLJUČNE INICIJATIVE I REZULTATI
NALED i Savez za eUpravu su do danas pokrenuli brojne inicijative za usvajanje regulatornog okvira i unapređenje praksi u ovoj oblasti kroz razvoj i promovisanje veće upotrebe elektronskih servisa. U nastavku su izlistane neke od ključnih inicijativa i rezultata.
ZAOKRUŽEN REGULATORNI OKVIR U OBLASTI E-UPRAVE
NALED je inicirao i učestvovao u donošenju ključnih propisa u oblasti elektronske uprave i elektronskog poslovanja, kao što su Zakon o elektronskom dokumentu, elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja u elektronskom poslovanju sa pratećim podzakonskim aktima, Zakon o elektronskoj upravi i pratećim podzakonskim aktima, kao i Zakon o arhivskoj građi i arhivskoj delatnosti kojim se po prvi put uvodi mogućnost elektronskog arhiviranja dokumentacije. NALED je učestvovao u donošenju drugih propisa od značaja za ovu oblast kao što je Zakon o informacionoj bezbednosti, ali i u izradi strateških dokumenata Vlade kao što je Program razvoja elektronske uprave sa pratećim Akcionim planom, Strategija razvoja informacionog društva i informacione bezbednosti i dr. Uključeni smo u sve ključne propise koji se tiču ove oblasti i članovi radnih grupa Vlade za usvajanje novih propisa koji uređuju oblast elektronske uprave i elektronskog poslovanja, ali i telekomunikacija (elektronske komunikacije, širokopojasni internet, izgradnja mreže baznih stanica mobilne telefonije i sl).
UKIDANJE PEČATA ZA PRIVREDNA DRUŠTVA
Uz podršku Britanske ambasade, a u okviru projekta Ka administraciji bez suvišnih papira, NALED je inicirao i učestvovao u donošenju izmena Zakona o privrednim društvima kojima je ukinuto korišćenje pečata za privredna društva.
DIGITALIZACIJA U OBLASTI FINANSIJA – ELEKTRONSKO I BEZGOTOVINSKO PLAĆANJE, ELEKTRONSKO FAKTURISANJE I DIGITALNA FISKALIZACIJA
NALED i Savez su kroz više projekata promovisali i promovišu razvoj elektronskog i bezgotovinskog plaćanja. Od osnivanja Saveza zalažemo se za ukidanje obaveze dostavljanja dokaza o uplati, što je od aprila 2021. omogućeno razvojem sistema ePlati za MUP-ove, ali i usluge drugih organa. Takođe, zalažemo se za omogućavanje i širenje bezgotovinskog plaćanja u javnoj upravi kroz podsticanje takmičenja između opština i gradova u broju transakcija putem POS terminala (Šampioni bezgotovinskog plaćanja), ali i u privatnom sektoru, te smo ovakve inicijative podržali kroz više projekata od kojih je najveći projekat koji upravo sprovodimo sa kompanijama Visom i MasterCard (Bolji način) gde je cilj promocija bezgotovinskog plaćanja kroz raspodelu POS terminala u javnom i privatnom sektoru i davanje olakšica trgovcima radi podsticanja veće upotrebe POS-ova.
NALED uz podršku Britanske ambasade i kompanije Philip Morris kroz projekat Star Tech sprovodi i projekat podrške Ministarstvu finansija u uvođenju novog sistema za elektronsko fakturisanje, kao i digitalnu fiskalizaciju, što su ujedno i dva dugogodišnja prioriteta Saveza za eUpravu. U oba projekta je cilj da se krajnji korisnici i obveznici oba propisa što bliže upoznaju sa obavezama i što lakše pripreme za novi model poslovanja. U okviru projekta podrške uvođenju eFaktura održano je preko 20 obuka za korisnike sistema - subjekte javnog i privatnog sektora, ali i radionice za udruženja računovođa i samostalne računovođe kao i dve radionie za ERP provajdere. Kroz obuke je prošlo gotovo 700 polaznika. Sa druge strane, u okviru projekta podrške uvođenju sistema fiskalizacije obišli smo preko 500 malih privrednika sa ciljem da im se daju pravovremene informacije o aktuelnostima u oblasti elektronskog poslovanja i elektronskog plaćanja, ali i da im se pomogne da svoje usluge i proizvode učine vidljivijim tako što će se Google mapirati. Pored toga, organizovane su obuke i radionice, radi se na izradi Vodiča za elektronsku trgovinu, a krajnji cilj projekta jeste razvoj sajta Mali Biznis Informator na kojem će se naći sve relevantne informacije i edukativni materijal za preduzetnike, mikro, mala i srednja preduzeća.
ELEKTRONSKA DOSTAVA I OBAVEZNA REGISTRACIJA PRIVREDNIH DRUŠTAVA NA PORTALU E-UPRAVA
Jedan od dugogodišnjih prioriteta NALED-a i Saveza za eUpravu jeste omogućavanje elektronske dostave akata građanima i privredi od strane organa javne uprave i obrnuto. Kroz projekat jačanja elektronske dostave koji je finansirala Evropska banka za obnovu i razvoj, urađena je sveobuhvatna analiza regulatornog okvira, date su preporuke za unapređenje, kao i konkretni predlozi za izmenu 15 relevantnih propisa. Kao rezultat zajedničke inicijative, Republički geodetski zavod je otpočeo elektronsku dostavu rešenja o upisu prava svojine nad nepokretnostima u eSanduče na Portalu eUprava. Kao direktan rezultat NALED-ove inicijative u okviru projekta unapređenja elektronske dostave, izmenjen je krovni propis za privredna društva – Zakon o privrednim društvima, gde se uvodi obavezna registracija privrednih drušava na Portalu eUprava. Sem toga, u okviru iste inicijative usvojene su i izmene Zakona o postupku registracije u APR kojima se uvodi dostava radi informisanja u eSanduče registrovanim korisnicima Portala eUprava.
ŠALTERI ZA ELEKTRONSKU IDENTIFIKACIJU
NALED i Savez su učestvovali u brojnim inicijativama koje se tiču razvoja elektronskih usluga za građane i privredu, a u toku 2021. radili smo i na uspostavljanju šaltera za registraciju građana na Portalu eUprava. Kroz projekat koji je finansirala Evropska banka za obnovu i razvoj, a koji je NALED sproveo u saradnji sa Kancelarijom za IT i eUpravu, otvoreno je preko 140 šaltera za eID širom Srbije, dok je više od 800 službenika obučeno da pružaju podršku građanima u registraciji na Portal eUprava. Na ovaj način omogućeno je omasovljenje broja eGrađana i promovisana je veća upotreba elektronskih usluga.
INFORMACIONA BEZBEDNOST
Počev od 2018. godine Savez za eUpravu i Radna grupa za cloud, podatke i informacionu bezbednost u saradnji sa RATEL-om, Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija i MUP-om sprovodi obuke za informacionu bezbednost u lokalnim samoupravama. Prvobitno su u deset lokalnih samouprava sprovedeni pen-testovi bezbednosti IT sistema, sajtva i aplikacija, te organizovane radionice za rukovodstvo u opštinama i službenike u sektoru IT kako bi se upoznali sa obavezama u okviru Zakona o zaštiti podataka o ličnosti i Zakona o informacionoj bezbednosti. Nakon toga, usledio je novi ciklus obuka 2019. godine koji je rezultirao i opsežnim istraživanjem stanja i Analizom informacionih sistema i informacione bezbednosti u lokalnim samoupravama koju je NALED sačinio i objavio u januaru 2020. U 2022. planiran je nastavak tehničkih obuka za sistem i mrežne administratore u lokalnim samoupravama. Obuke će se realizovati na platformi za simulaciju sajber napada, a održaće je treneri Nacionalnog CERT-a uz podršku NALED-a.
LOKALNI INDEKS E-UPRAVE
U toku je sprovođenje dvogodišnjeg projekta koji finansira Evropska unija a koji ima za cilj uspostavljanje indeksa koji će meriti razvoj elektronske uprave na nivou opština i gradova u Srbiji. Rezultati će biti javno dostupni. Više o projektu možete pronaći OVDE.
28.09.2021
Nakon četiri meseca od lansiranja usluge eGrađanin u gotovo 140 gradova i...Pročitaj vestUz podršku Evropske unije, NALED radi na uvođenju novog indeksa čiji je cilj merenje napretka opština i gradova u razvoju...Pročitaj više
01.10.2021
Na tradicionalnom susretu Predsedništva Saveza za eUpravu sa direktorom...Pročitaj vest20.12.2021
Poslednji ovogodišnji sastanak Saveza za e-Upravu održan je u onlajn...Pročitaj vest30.07.2021
Presek NALED-ovih tekućih i aktuelnih projekata u oblasti elektronske uprave, predstavljanje novog rukovodstva i stepen realizacije...Pročitaj vest01.10.2021
Na hibridnom sastanku Saveza za eUpravu kreirane su osnove za strateški plan rada Saveza do 2025 godine kroz analizu eksternih...Pročitaj vest01.12.2021
Obavezna primena elektronskog fakturisanja u transakcijama unutar javnog sektora (G2G) i privatnog sektora ka javnom (B2G) startovaće 1....Pročitaj vest29.10.2021
Iako je tri četvrtine građana upoznato sa mogućnostima e-uprave, svega 14%...Pročitaj vestU julu 2016. godine 20 kompanija iz ICT sektora osnovalo je Savez za e-upravu koji trenutno broji 74 člana. Formiran je u cilju definisanja...Pročitaj više
Ova stranica koristi kolačiće kako bismo vam obezbedili najbolje korisničko iskustvo. Ukoliko nastavite da pretražujete stranicu, pristajete na korišćenje kolačića.
NASTAVITE SAZNAJTE VIŠE