Efikasno pružanje elektronskih usluga građanima i privredi i prelazak na elektronsko kancelarijsko poslovanje predstavlja ključ u razvoju lokalnih samouprava i unapređenju njihovog poslovanja. One predstavljaju ujedno i prvi kontakt građana sa državnom administracijom, zbog čega je važno da lokalni službenici budu obučeni za pružanje usluga i da imaju razvijene digitalne veštine.
Prepoznajući taj značaj, NALED je u prethodnom periodu sproveo brojne obuke za jačanje kapaciteta lokalnih samouprava. U saradnji sa RATEL-om, u toku 2022, 2023. i 2024. godine sprovedeno je preko 15 obuka u oblasti informacione bezbednosti i obučeno je preko 100 IT stručnjaka i drugih lokalnih službenika. Obuke su sprovođene online i uživo, pri čemu su se polaznici, IT stručnjaci, obučavali za prepoznavanje sajber pretnji i odbranu od sajber napada, kao i za oporavak sistema. Obuke su iskorišćene i za podizanje svesti o značaju informacione bezbednosti među lokalnim službenicima.
Posebno ističemo aktivnosti u ovom domenu koje su sprovedene u sklopu projekta "Javne nabavke i dobro upravljanje za veću konkurentnost", koji je podržala Švedska agencija za međunarodni razvoj i saradnju (Sida), tokom 2023. i 2024. godine.
U tom kontekstu, organizovan je niz obuka na temu elektronskog upravnog postupanja i korišćenja softvera Pisarnica, čijom masovnijom upotrebom će doći do gotovo potpunog prelaska državnih organa na elektronsko kacnelarijsko poslovanje. Za potrebe sprovođenja obuka izrađena je i prezentacija na temu elektronskog upravnog postupanja, koja službenicima može pomoći u svakodnevnom radu.
Tokom leta 2023. godine organizovano je pet obuka uživo na temu elektronskog upravnog postupanja gde su se službenici upoznali sa korišćenjem Portala eUprava, upotrebom elektronskog potpisa, ali i sa institucionalnim i pravnim razvojem eUprave u Srbiji – posebno sa obavezama službenika po Zakonu o elektronskoj upravi i Zakonu o opštem upravnom postupku, s obzirom da su prethodna istraživanja NALED-a, naročito prilikom uspostavljanja Lokalnog Indeksa eUprave (LEI), pokazala neophodnost jačanja kapaciteta službenika za pružanje elektronskih usluga i za elektronsko upravno postupanje. Obuke su sprovedene u 5 gradova u Srbiji: Kragujevcu, Novom Sadu, Nišu, Beogradu i Šapcu.
Na obukama je učestvovalo 123 službenika iz 60 jedinica lokalne samouprave, a pored jačanja kapaciteta službenika u domenu elektronskog upravnog postupanja, službenicima je prikazan i softver Pisarnica. Kroz praktičnu obradu postupka, polaznicima je prikazan i način rada u softveru, ali i slanje i prijem dokumenta u eSanduče, prihvatanje dokumenta i praćenje statusa predmeta.
Naredni ciklus obuka sproveden je online, preko platforme Microsoft Teams, kako bi se svim jedinicama lokalne samouprave pružila prilika da učestvuju na obukama i upoznaju se sa softverom Pisarnica. Obuke je pohađalo ukupno 679 lokalnih službenika.
Pored jačanja kapaciteta u ovoj oblasti, pažnja je bila posvećena i temi elektronskog arhiviranja, budući da je od 1. januara 2024. godine to postala zakonska obaveza. Organizovane su 3 obuke za privredu na ovu temu, koju je pohađalo preko 100 privrednih subjekata.
Pored privrede, obuke na ovu temu organizovane su i kroz 6 terenskih poseta lokalnim samoupravama (Niš, Kragujevac, Novi Sad, Beograd, Čačak i Pirot). Na ovim terenskim posetama, premijerno je prikazan softver eArhiv službenicima iz svih 38 javnih arhiva u Srbiji, a tokom poseta Čačku i Pirotu i predstavnici lokalnih samouprava imali su priliku da se upoznaju sa ovim novim softverom sa skladištenje dokumenata.
U sklopu istog projekta, organizovani su i okrugli stolovi sa zainteresovanim stranama - predstavnicima lokalnih samouprava i privrede, što je iskorišćeno i za umrežavanje sa predstavnicima Ministarstva informisanja i telekomunikacija i Kancelarije za IT i eUpravu, kao i za konstitutisanje radnih grupa Saveza za eUpravu.
NALED je u sklopu spomenutog projekta uradio i analizu "Koncept jezera podataka i mogućnost primene u javnom sektoru u Republici Srbiji", koja je za cilj imala da predstavi jezera podataka kao tehnološko rešenje za skladištenje i upravljanje podacima, sa svim prednostima i nedostacima koje ona nude. Otkriven je veliki potencijal koji implementacija jezera podataka ima u unapređenju analitike i donošenja odluka na osnovu velikih podataka u javnom sektoru, doprinoseći efikasnosti, transparentnosti i boljem pružanju usluga građanima.
Ova stranica koristi kolačiće kako bismo vam obezbedili najbolje korisničko iskustvo. Ukoliko nastavite da pretražujete stranicu, pristajete na korišćenje kolačića.
NASTAVITE SAZNAJTE VIŠE