Zamislite administrativnu proceduru na koju ćete trošiti četiri puta manje vremena nego dosad i za koju ćete izdvojiti 83% manje novca. Reč je o vrlo realnoj mogućnosti obezbeđivanja značajnih ušteda za građane, kao i veće efikasnosti resornih organa, ukoliko bismo proceduru upisa u Registar polјoprivrednih gazdinstava i podnošenja zahteva za podsticaje preneli sa papira u digitalni svet.
Analiza koju je NALED sproveo uz podršku Nemačke razvojne saradnje pokazala je da su polјoprivrednici obavezni da dostave 89 podataka na više od 10 različitih dokumenata od kojih je barem 60% nepotrebno (ili se više puta ponavlјaju ili postoje u bazama drugih institucija). Službenici podatke ručno proveravaju, čak i prekucavaju, zbog čega se nepotrebno gubi vreme i može doći do kašnjenja u isplati subvencija.
Preporuka NALED-ove Sive knjige, popularno nazvana e-agrar, u osnovi predviđa softversko rešenje gde bi, umesto dostavlјanja dokumentacije i dolaska na četiri šaltera, svaki nosilac gazdinstva imao nalog na portalu Uprave za agrarna plaćanja (poput profila na društvenim mrežama) i sam unosio podatke o sebi, članovima gazdinstva, parcelama na kojima obavlјa proizvodnju, životinjama ili kulturama koje gaji. Softver bi kontrolisao ispravnost uvidom u baze podataka katastra, MUP-a, APR-a, Uprave za veterinu i dr.
Nosilac gazdinstva preko portala bi podnosio i zahteve za subvencije, a rešenja bi dobijao elektronski. Zvuči futuristički, a zapravo je veoma izvodlјivo i u Ministarstvu polјoprivrede naišli smo na otvorena vrata i spremnost da se procedura unapredi. Ministarstvo je već uradilo veliku stvar ukidanjem obavezne godišnje obnove registracije (osim u slučaju promene podataka) koja je nosila najveći trošak (gotovo 750 miliona dinara), ali bismo i kod upisa gazdinstava ukupni trošak za polјoprivrednike mogli da smanjimo sa 133 na 19 miliona dinara, kao i prosečno vreme prolaska kroz proceduru sa 280 na 75 minuta.
Zašto je to važno? U postojećem registru imamo više od 430.000 upisanih gazdinstava od kojih je najmanje 376.000 aktivno. Velikom broju građana na koje direktno utiče ova procedura skinuli bismo krupan birokratski kamen s leđa.
Ova stranica koristi kolačiće kako bismo vam obezbedili najbolje korisničko iskustvo. Ukoliko nastavite da pretražujete stranicu, pristajete na korišćenje kolačića.
NASTAVITE SAZNAJTE VIŠE