Svaki treći ne ume da prepozna ispravan fiskalni račun

Gotovo svaki treći građanin Srbije ne ume da prepozna ispravan fiskalni račun, a 59% sva plaćanja obavlja isključivo kešom i tako „hrani“ sivu ekonomiju. Podaci novog istraživanja NALED-a ukazuju na potrebu kontinuirane edukacije i motivisanja građana da odgovornim ponašanjem pri kupovini doprinesu njenom suzbijanju.

"Podrška stanovništva borbi protiv sive zone i dalje je veoma visoka i dostiže 90%. Dve trećine smatra da poslovanje mimo zakona nije opravdano i svaki drugi građanin veruje da će proglašenje 2017. i 2018. Godinama borbe protiv sive ekonomije pomoći suzbijanju. Ipak, ostaje problem sudelovanja u toj borbi jer je samo 22% spremno da prijavi radnju ili kafić u kojoj ne dobije račun, a 33% poslodavca koji zapošljava radnike na crno. Među njima su i neki od 27% radnika koji priznaju da deo ili celu platu primaju na ruke" – izjavio je Vladimir Tipsarević, potpredsednik NALED-ovog Saveza za fer konkurenciju, na predstavljanju istraživanja.

U odnosu na februar 2017. porastao je procenat građana uverenih da je država odlučna da suzbije sivu zonu (sa 60 na 64%) i da je siva ekonomija smanjena u poslednjih godinu dana (sa 48 na 51%), ali su nezainteresovanost, izbegavanje neprijatnih situacija i strah od gubitka posla i dalje najčešći razlozi zašto ne učestvuju u borbi protiv sive zone.

"Istraživanja stavova građana i privrede, koje NALED sprovodi u partnerstvu s Nemačkom razvojnom saradnjom u okviru projekta „Podrška Vladi Srbije u suzbijanju sive ekonomije“, daju sliku o efektima primene vladinog Nacionalnog programa za suzbijanje sive ekonomije i edukativne kampanje. Podaci će biti važni i za izradu nove analize obima sive ekonomije u Srbiji na kojoj radi NALED i do kraja godine znaćemo koliki pomak je ostvaren" – rekao je viši vođa projekta nemačke razvojne saradnje „Reforma javnih finansija“ dr Birger Nerré.

Dobra vest je rast broja građana koji prepoznaju da je izdavanje računa zakonska obaveza prodavca i potvrda da je platio porez i to je glavni motiv zašto račun traže. Tome je doprinela i nagradna igra „Uzmi račun i pobedi“, u kojoj je učestvovalo 37% stanovnika što je prevazišlo sva očekivanja i gotovo četiri puta je nadmašen rezultat Slovačke. U ovom trenutku 35% građana bi učestvovalo u drugom ciklusu koji se očekuje početkom 2018. dok 27% još nije odlučilo.

Pored jačanja svesti o značaju uzimanja računa, NALED akcenat stavlja i na edukaciju o važnosti bezgotovinskih plaćanja koja omogućavaju da transakcije budu evidentirane i vidljive poreskim organima čak i kada račun nije izdat. Zato je s Ministarstvom finansija i uz podršku kompanije Mastercard i SoGe banke pokrenuto studentsko takmičenje Cashless Case Challenge 2017 za najbolje ideje za razvoj bezgotovinskog društva (informacije na uzmiracun.rs/cashlesscase).

Istraživanje koje je za potrebe NALED-a sproveo Ipsos Strategic Marketing pokazalo je i da građani dobro prepoznaju šta je siva ekonomija, a kao najčešći oblik ističu rad na crno. Gotovo četvrtina (22%) ne zna ko je nadležan za sivu ekonomiju, a 29% kaže da su to Ministarstvo finansija i Poreska uprava. Roba koju najčešće kupuju na pijaci ili ulici su kafa, duvan i hrana.

Ova stranica koristi kolačiće kako bismo vam obezbedili najbolje korisničko iskustvo. Ukoliko nastavite da pretražujete stranicu, pristajete na korišćenje kolačića.

NASTAVITE SAZNAJTE VIŠE