Jedinstveno elektronsko sanduče šalje šalter u prošlost

Vlada Republike Srbije usvojila je na jučerašnjoj sednici Program razvoja elektronske uprave za period 2020-2022. kojim je predviđeno da u naredne dve i po godine najveći broj usluga javne uprave bude dostupan građanima i privredi putem interneta ili mobilnog telefona. Naime, očekuje se uspostavlјanje novih 300 usluga eUprave ili mUprave, koje će redovno koristiti najmanje milion i po građana i privrednika, čime će se izbeći odlasci na šaltere i podnošenje papirne dokumentacije.

Program razvoja elektronske uprave ima četiri cilјa, a za građane je najznačajniji treći koji definiše unapređenje Portala eUprave, značajno povećanje broja elektronskih usluga i novi pristup digitalizaciji procedura sa fokusom na životne događaje. U slučaju preselјenja, plaćanja poreza, registracije automobila ili drugih sličnih životnih aktivnosti, građani će moći odmah elektronski da obave sve postupke koje su sa tim događajem povezane umesto da ih rešavaju jedan po jedan. Sve usluge će biti dostupne i putem mobilnog telefona, a građani i privreda će imati mogućnost da prate u kojoj fazi rešavanja je njihov zahtev i na kraju da ocene kvalitet usluge.

Osnova razvoja eUprave biće i digitalna infrastruktura: završetak Državnog data centra u Kragujevcu, povezivanje lokalnih samouprava na jedinstvenu informacionu-komunikacionu mrežu eUprave i uspostavlјanje ePisarnice i eArhive, kako bi se u potpunosti digitalizovao rad javne uprave tj. kako bi se omogućili prijem, izrada i čuvanje elektronskih dokumenata. Od strateškog značaja je i završetak Centralnog registra stanovništva i izrada Metaregistra, jačanje informacione bezbednosti i obuka službenika za rad u digitalnom okruženju.

Jedan od klјučnih cilјeva Programa jeste pravna sigurnost eUprave. Građani će moći da provere koje podatke organi čuvaju o njima, da podnesu zahtev za izmenu ili saznaju ko koristi te podatke i na koji način. Elektronske dokumente će prepoznavati i prihvatati sudovi, beležnici i izvršitelјi dok će institucije njihovu autentičnost potvrđivati svojim ePečatom, umesto ePotpisom pojedinačnih službenika.

Programom će biti rešeno i pitanje dostave dokumenata. Umesto da čekaju poštara, građani i privreda dobijaju elektronsko rešenje lokalne poreske administracije za porez na imovinu u Jedinstveno elektronsko sanduče na Portalu eUprava. Slično će biti i sa dostavlјanjem rešenja suda, katastra ili nekog drugog organa, čime će biti rešen višedecenijski problem zastarevanja postupaka usled loše dostave, a očekuje se da do 2022. elektronsko sanduče ima najmanje 640.000 građana i 150.000 firmi.

Na kraju, poseban cilј Programa posvećen je otvaranju podataka koji su u posedu državnih organa kako bi ih svi građani, a posebno privreda, mogli da koriste za kreiranje novih usluga i proizvoda i podsticanje ekonomskog razvoja. To će biti osnova i za kreiranje platforme za razmenu podataka od značaja za lokalni razvoj kako bi lokalne samouprave počele da primenjuju koncept pametnih gradova u razvoju usluga.

Program razvoja eUprave 2020-2022 je strateški akt Vlade sačinjen u skladu sa Zakonom o planskom sistemu. Kreirali su ga udruženim snagama Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave (kao predlagač akta) i Kancelarija za IT i eUpravu, u saradnji s NALED-om, a uz podršku Fonda za dobru upravu Vlade Ujedinjenog Kralјevstva posredstvom UNDP, kao i Evropske unije u okviru projekta Reforma javne uprave. Kao radna platforma za formulisanje cilјeva, mera i prioriteta programa poslužio je Koordinacioni savet Vlade Srbije za elektronsku upravu, kroz aktivno učešće IT stručnjaka državnih organa, predstavnika fakulteta, PKS i NALED-a. Pored javne rasprave sprovedene su i dodatne konsultacije kroz fokus grupe i intervjue sa privrednicima, lokalnim samoupravama, međunarodnom zajednicom i donosiocima odluka.


Povezani Sadržaji

Obaveštenja


Izrada Programa razvoja e-uprave

13.05.2019

Kao član Radne grupe NALED je učestvovao u izradi koncepta Programa razvoja e-uprave 2019-2022. Komentare, predloge i sugestije možete...Pročitaj obaveštenje
Vesti

Priznanje NALED-u za doprinos razvoju eUprave

03.02.2020

Na međunarodnoj konferenciji „Digitalna saradnja: transformacija vlada“, koju je organizovala Kancelarija za IT i eUpravu, pod...Pročitaj vest
Stranica


Savez za e-upravu

U julu 2016. godine 20 kompanija iz ICT sektora osnovalo je Savez za e-upravu koji trenutno broji 66 članova. Formiran je u cilju...Pročitaj više

Ova stranica koristi kolačiće kako bismo vam obezbedili najbolje korisničko iskustvo. Ukoliko nastavite da pretražujete stranicu, pristajete na korišćenje kolačića.

NASTAVITE SAZNAJTE VIŠE